tisdag 21 april 2009

Blogg D Kampanjjournalistik

När jag arbetade som läkare vid en psykiatrisk klinik möttes jag en morgon av ett radioteam som hade tagit sig in på den låsta avdelningen. De skulle göra ett reportage om en utvisningshotad, psykiskt sjuk kvinna. Jag ställde mig mycket tveksam till det med tanke på såväl de andra patienternas som kvinnans egen rätt till integritet. Å andra sidan skulle ett radioreportage sannolikt ge henne en mycket större chans att få stanna. Förmodligen skulle det ha större betydelse än de intyg om hennes psykiska hälsa som vi skrev för att hindra utvisningen. Skrämmande, med tanke på alla som inte får samma möjlighet som hon. Ändå tror jag att det är djupt mänskligt. Journalister målar upp en bild av den drabbade så att den som fattar beslutet har svårare att värja sig. Dessutom, vilket nog är ännu viktigare, vill beslutsfattaren inte framstå i dålig dager inför andra.
Jag vet inte hur det gick i detta speciella fall, mer än att jag tror att radiointervjun genomfördes, men senare och i en annan miljö.

Förutom rättviseaspekten tror jag att en stor risk med kampanjjournalistiken är att man som journalist inte har hela bilden klar för sig. Därför är det otroligt viktigt att skaffa en ordentlig bakgrundsinformation – även om man tror sig veta.

5 kommentarer:

  1. "Förmodligen skulle det ha större betydelse än de intyg om hennes psykiska hälsa som vi skrev för att hindra utvisningen."
    Detta i sig är ju riktigt läskigt! Det gäller alltså att gapa högst (media) snarare än korrekt (jag utgår från att er bedömning var riktig).

    SvaraRadera
  2. Eftersom de jag ska kommentera inte verkar läsa denna kurs så får du ett inlägg tillbaka=)..

    Det är som Fredrik säger här riktigt skrämmande vilken makt media har och att deras reportage betyder mer än ett utlåtande om en patient skrivet av en läkare.. Det känns på ngt vis inte riktigt rätt att ett läkarintyg inte står högre i rang..

    //Emma

    SvaraRadera
  3. Du pekar på en viktig punkt: Oavsett vad man anser om sjkälva kampanjjournalistiken så bidrar den till att det blir mediernas logik som genomsyrar allt större del av samhället. Den politiska logiken är ju sedan länge uppslukad/omformad/anpassad efter mediernas förutsättningar. Politiker försöker ju inte ens längre dölja att det är effektivare att få med ett inlägg på DN Debatt än att skriva en motion till riksdagen. Det leder också till att det är mer "lönsamt" att lägga fyra partiledares dyrbara till att bada badtunna och fika hemma hos Maud, än att förhandla politiskt i en betydligt tristare miljö ....
    /Mia

    SvaraRadera
  4. Hej Cecilia! Vilket intressant och tankeväckande inlägg. Mediernas makt blir allt större och människors vilja att titta bakom det givna alltmer försvagat. Det skrämmer mig!
    /Helena

    SvaraRadera
  5. Vilket intressant inlägg, och vilket svårt dilemma!
    En sak som skrämmer mig är att journalister ofte arbetar under tidspress. De har alltså oftast inte tid att gå in på djupet och få en fullständig bild. De arbetar ständigt mot en deadline. Då blir det svårt att få en helhetsbild.
    För det andra vill man som journalist ha sina rubriker, det extrema. Anstränger man sig verkligen för att se helheten, och båda sidor, när man redan har skissat upp sin ingress och sina rubriker i huvudet?
    /Linnea Johansson

    SvaraRadera